NLFR
Verhuur - flottieltje zeilen - meezeilen

Veelgestelde vragen Chartertips

Wat gebeurt er als ik met de vlucht laat in de avond aankom?

Wij raden aan dat u een transfer laat regelen door het verhuurbedrijf dat u ter plaatse brengt. Laat ons zeker tijdig weten wat uw aankomsttijd zal zijn. Wij zorgen er dan voor dat u aan boord kunt overnachten. De check-in en de controle van de inventarislijst gebeurt de ochtend nadien.

Hoe snel kunnen wij na inschepen vertrekken?

Veel huurders willen te snel vertrekken. Neem rustig uw tijd om het jacht grondig te controleren, zowel de inventarislijst als de toestand van het jacht. Is er een tekort, dan kan dat nog aangevuld of hersteld worden. De huurder is steeds verantwoordelijk voor de overname van het jacht bij inscheping. De verhuurder zal u bij de check-in bijstaan en samen met u een rondleiding doorheen het schip maken. Een voordeel is dat u weet waar alles ligt en hoe het werkt.

Waarvoor dient de waarborg?

Ingeval van schade wordt een bedrag niet vergoed door de verzekeringsmaatschappij. Dit bedrag moet de huurder dekken door middel van de waarborg. Het bedrag van de waarborg wordt duidelijk op voorhand meegedeeld. Wanneer de huurder zonder schade of kosten terugkomt wordt de waarborg integraal terugbezorgd. Meestal is dit onmiddellijk na de huurperiode, in sommige gevallen (bv Franse verhuurbedrijven) binnen een periode van twee weken na de huurperiode. Normale slijtage wordt niet in rekening gebracht van de huurder.

Hoe verloopt de check-in?

U meldt zich op het kantoor van de base. De basemanager geeft u als werkdocument een inventarislijst én een document in verband met de staat waarin het jacht zich bevindt. De verhuurder zal met u de werking van de belangrijkste zaken overlopen (motor starten, electriciteit, water, koelkast). Het nakijken van de uitrusting en het tellen van alle onderdelen (stootwillen, keukenmateriaal enz.) doet u alleen. De huurder is verantwoordelijk voor de overname. Is er iets niet in orde of is er iets te kort, dan meldt u dat aan de basemanager. Meestal wordt dat in orde gebracht voor vertrek. Meldt u voor vertrek niets, dan wordt dat beschouwd alsof er geen tekort bestaat.

Waar moet ik speciaal op letten tijdens de check-in?

Begin met het belangrijkste eerst. Start motor, controleer de zeilen, controleer de koelkast, controleer de navigatie-apparatuur, gasfoornuis en water. Vervolgens de veiligheidsuitrusting, het huishouden en de keuken. Om te eindigen met de staat van het jacht: krassen, scharnieren, luiken, lampjes...

Moet ik echt die hele inventarislijst doorlopen?

Ja.

Wat moet ik doen in het geval van een kleine schade?

In ieder geval moet u elke gebeurtenis noteren in het logboek en eventueel in een scheepsverklaring. Contacteer steeds de verhuurder. U ontvangt trouwens voor vertrek van Altaïr Yachtcharter bij uw reisbescheiden de contactmogelijkheden. Vraag de verhuurder naar instructies: de herstelling laten uitvoeren of niet. Vraag tevens aan de verhuurder naar een richtprijs indien u de herstelling onderweg door een derde laat uitvoeren. Dit om discussies te vermijden.

Wat moet ik doen in het geval van een ernstige schade?

Doe wat hierboven beschreven staat. Laat tevens rapport opmaken door een officiële instantie. In geval van nood kunt u steeds Altaïr Yachtcharter contacteren. Wij trachten van onze kant samen met de verhuurder een oplossing te zoeken.

Hoe verloopt de ontscheping?

Ook nu wensen veel huurders te snel naar huis. Het is nu de verhuurder die ruim de tijd mag nemen om het jacht te inspecteren. Hoe eerlijker en duidelijker u aan de verhuurder de staat van het schip meedeelt, hoe sneller u van de check-out af bent. Maak ook duidelijke afspraken over de eindschoonmaak. Sommige bedrijven vragen steeds een forfaitair bedrag, andere vragen niets indien u het jacht schoon achterlaat. Kom ook steeds tijdig met het schip in de haven terug. De huurder is verantwoordelijk voor een te late terugkeer, niet het weer of wat dan ook. De check-out maakt deel uit van de huurperiode.

Ik heb bijbetaald voor een buitenboordmotor voor de dinghy. Maar die doet het al niet meer na een paar dagen. Wat moet ik doen?

Bent u zeker dat u die bij de check-in ook hebt gecontroleerd? Een versleten touwtje is zo te herstellen voor vertrek. Als dat onderweg afbreekt is dat uw verantwoordelijkheid. In ieder geval, contacteer de verhuurder en volgen zijn aanwijzingen op.

Wie is er verantwoordelijk voor de check-in?

U.

Ik laat tijdens de zeiltocht een kleinigheidje lokaal herstellen. Wordt dit terugbetaald?

Dit hangt af van wie verantwoordelijk is.
Het is een mankement, dat voor vertrek niet op de ondertekende lijst met opmerkingen staat:
- is het een gevolg van verkeerd gebruik, dan is het ten uwen laste.
- is het een gevolg van normale slijtage, dan is het ten laste van de verhuurder. Dit moet wel aantoonbaar zijn.
Staat het op de lijst met opmerkingen bij check-in: de verhuurder betaalt.

Wat moet ik doen ingeval van een klacht over het jacht of over een service van de verhuurder?

Tijdens de reis: de verhuurder contacteren en Altaïr op de hoogte brengen (per mail). Omschrijf kort en bondig de grond van de klacht (probeer niet emotioneel te worden en ook niet te overdrijven) én wat u eist.
Tijdens de check-out vraagt u dan naar wat de verhuurder gaat doen ivm een mogelijke compensatie. Regel het zo goed mogelijk ter plaatse.
Nadien een klacht aan Altaïr richten is niet de beste oplossing. Wij waren niet aan boord toen het gebeurde, we kunnen de stituatie niet beoordelen. Wij weten dat we belangen van de klant moeten verdedigen, maar evengoed van de verhuurder. En op afstand is het moeilijk om tegelijk pastoor, advokaat én rechter te zijn.