NLFR
Verhuur - flottieltje zeilen - meezeilen

getuigenissen

Beste Carlo,
Ik wil jullie even kort onze impressie geven van onze zeiltrip in Turkije in september :
Ons gehuurde zeiljacht Hanse 470e bij Phoenix Yachting was veruit de mooiste boot die we ooit hebben mogen bemannen.
Modern,luxueus en volledig vanbinnen,knap vanbuiten. Vooral het volledige teak dek viel in onze smaak.
Enkele kleine minpuntjes : 1. De Hanse 470e werd afgeleverd met een fok. Dus niet met de gangbare genua. Interessant om over stag te gaan (geen werk) maar minder om de volle bootsnelheid te benutten.
2. Er waren enkele kleine mankementjes die we uiteindelijk zelf (vooral onze handige bootsman..) hebben opgelost : tjeckels die niet goed waren aangedraaid, een zeillat van het grootzeil dat loskwam (kapotte bevestiging).
De zeilregio ten Noorden van Marmaris is prachtig met vele mooie baaien.
De zon heeft alle dagen overvloedig geschenen. De vakantie is voor de hele crew zeer goed verlopen.
Ter vergelijking: Vorig jaar hebben we gezeild ten Zuiden van Marmaris richting Fethiye.
Dit was evenzeer fantastisch en onze zeilboot Sun Odyssey 42i Performance,gehuurd bij Offshore , was in ONBERISPELIJKE staat .
Offshore doet echt moeite om een fantastische service te geven !
Beste groeten,
Erik Vanhooren
Beste,
We zijn sinds gisteren terug van een weekje Marmaris.
We hadden geboekt bij Sun Charter. (Sun 409). Op aanraden van de basemanager zijn we toch naar het westen vertrokken op zoek naar betere (lees meer) wind. We zijn beloond geweest, elke dag tussen de 15 en 20 knopen. Overal waar we aanmeerden, extreem vriendelijke turken, … top!
De service door Sun Charter was zeer goed. (de beste welke ik in de laatste jaren gekregen heb) (het was natuurlijk ook wel een nieuwe boot)
Groeten, Mario.
Beste Carlo,
hierbij wilden we jullie laten weten ZEER enthousiast te zijn over de 2 weken zeilen in Turkije , die we eind juni mochten beleven. De mensen van Offshore in Marmaris waren super aardig en deskundig , het schip ( Sun Odesey 42 i uit 2008 ) was geweldig ( al hadden wij als goede zeilers de indruk dat we wel zeilen uit 2008 verdiend hadden, de onze leken ouder) en de weersomstandigheden waren prima (niet te warm en wind tussen de 3 en 4 Bft). Wat ons vooral opviel in vergelijking met Kroatie was dat de bevolking in Turkije zo aardig was en de keuken/wijnen van goed niveau. Van de andere kant heeft Kroatie meer plaatsjes en eilanden en daarnaast ook limoenen . Dat laatste is erg belangrijk voor onze dagelijkse caipirinha ! De beide landen en de goede ervaringen met jullie doen ons uitzien naar het volmaken van de trilogie , m.a.w. volgend jaar Griekenland (Lefkas)? Dank voor jullie hulp bij onze prachtige vakantie ! Vriendelijke groet,
Ferdinand en Ineke C.
Hallo,
Onze reis zit er alweer op en was zeer geslaagd.De boot was prima in orde en de service voor, na en bij de panne, was uitstekend. Geen klachten van Euromarine Split.
Enig minpunt was dat de boot zeer karig was uitgerust. Het keuken gereedschap en de gereedschapskoffer waren wat onvoldoende. De toeristentaks hebben wij niet moeten betalen. Jammer genoeg heb ik de uitleg hiervoor niet begrepen anders kon ik die jullie terugspelen. Laten we hopen dat we een goed jaar te gemoed gaan, dan horen jullie beslist volgend jaar weer van ons. Mvg,
Dirk J.L.S. DO.
Goedemiddag,
Wij zijn alweer 3 weken thuis van onze zeilvakantie in Kroatie en ik wil u even vertellen hoe de vakantie is gelopen. Bij aankomst op de haven werden we direct welkom geheten door de host van Seafarer en werden we na overhandiging van de vouchers naar onze boten gebracht. Het begeleidingsteam bestond uit 3 mensen, de flottiljeleider, de host en de mechanic. Alle drie zeer vriendelijk en behulpzaam en we hebben een prima week gehad met zon en een dag windkracht 6 wat een leuke afwisseling was. Het enige punt van kritiek betreft de aanwezige reddingsvesten, deze zagen eruit als automatisch opblaasbaar maar bleken bij nadere inspectie met de mond te moeten worden opgeblazen. Schijn veiligheid dus. Bedankt voor al het regelwerk.
PS de taxiservice die ik op het internet gevonden had, jamtransfer, bleek een goede vondst. Bij aankomst op Split werden we opgewacht en op de laatste dag weer keurig op de afgesproken tijd opgehaald. Een aanrader. met vriendelijke groet,
Els van Elderen
Beste Carlo
Afgelopen zaterdag zijn wij terug gekomen van een week zeilvakantie op de Ionische Zee. Zoals beloofd zou ik nog met een reactie komen hoe het geweest is. Dat volgt dus hierbij. Wij hebben een heerlijke week gehad met fantastisch weer. Over de afhandeling van Kiriacoulis zijn wij bijzonder tevreden. Wij komen al 10 jaar in het gebied en hebben bij diverse reders gehuurd. Wij waren op de eerste zaterdag bijzonder vroeg in de haven en de boot lag al klaar. De intake werd op een prettige manier gedaan en vroeg in de middag konden wij al wegvaren. Dat hebben wij ook wel anders meegemaakt (boten overkomen vanaf Corfu) Ook bij vertrek was alles keurig geregeld. Verder waardeerden wij ook dat alles met bestek, glazen, koffiekopjes etc. goed geregeld was. Eindelijk een keer alles voldoende en ook nog alles hetzelfde. Het staat toch even gezelliger als de theeglazen en de borden allemaal hetzelfde zijn. Minder tevreden waren wij over de lengte van de ankerketting. Deze was met 50 meter wat ons betreft te kort voor een boot van 42 voet. Verder niet dan lof voor de boot en dus voor Kiriacoulis.
Ik dank jullie voor de bemiddeling bij de huur van het schip en meldt mij waarschijnlijk begin januari voor een zelfde soort reis volgend jaar september. groet
Ruud K. - Zaandam
Beste Carlo,
We zijn sinds gisteren terug in het land. Onze zeiltrip in Frankrijk is zeer goed verlopen. Zal binnenkort een kort reisverhaaltje doorsturen, voor op jullie site. Maar als ge U niet kunt houden er staat een reisverhaal van ons in de laatste uitgave van Varen. Over ons zeiltrip van vorig jaar in Griekenland. Ook dit jaar gaan we één maken voor Varen over Frankrijk. Zeiltrip van Toullon naar Estartit en terug.
Grtjs Pascal en Martine.
Gisteren zijn we thuis gekomen van een zeer geslaagde zeilvakantie.
De boot was in orde, we kregen voldoende informatie (in een soort engels ;) ), het was mooi weer en soms wat teveel wind.
Toen we toekwamen werd ons wel een oudere boot aangeboden (weliswaar met 5 tv's en Playstation aan boord), maar we hebben toch de nieuwe (met ruime koelruimte) gekozen.
Enige opmerking : het grootzeil kon niet vanuit de kuip binnengehaald worden, enkel aan de mast en bij veel wind is dat niet zo'n veilige plaats.
De bootverlichting (rood/groen) werkte niet, nu we hebben niet 's nachts gevaren, maar daar maakten ze ter plekke geen probleem van. In elk geval, volgend jaar gaan we 2 weken zeilen. Vriendelijke groeten,
Katleen en Ivan B. en kinderen
Beste,
We zijn net terug en het is allemaal perfect verlopen.
Dank nogmaals voor de goede zorgen en tot binnenkort,
Lorenz Van O.
Beste Carlo,
Ik had beloofd iets te laten weten van ons reis in Corsica.
De ontvangst was goed, vriendelijke mensen van Corsica voile (Dreamyacht) ,wel mochten we de inventaris alleen doen.
De harmony 47 was een mooi schip, maar er scheelt wel altijd iets aan! Deurklink zit los, hier en daar iets die eens los schiet, enz… Het is zeker geen Jeanneau
Onze trip startte dus in Maccinagio, waar we pas na 2 dagen zijn vertrokken richting het eiland Capraia. Mooi weer, weinig wind ( 10knopen) daar zijn we een dag gebleven en dan zijn we teruggekomen naar Corsica met als doel St-Florent. Een stevige oversteek met 5 beaufort en hoge golven, 2 zieken aan boord, dus maar een reefke gestoken. Eens de Cap de Corse voorbij haalden we amper 5 knopen wind. Dus de rest van de trip op motor. Aankomst St-Forent na 8 uur varen. Eerste nacht voor anker, dan 2 dagen in de haven. Verder hebben we prachtige baaikes bezocht, gebarbecued, gesnorkeld, … van St-Florent zijn we naar Calvi gevaren, ook 7-8 uren, mits een tussenstop in een baaike, en ook weer weinig wind. Eens in Calvi, die heel druk is, hebben we voor anker overnacht en de volgende dag mochten we in de haven. Deze was hectisch gezien er de volgende dag 7 tot 8 beaufort werd verwacht. Daar hebben we 5 dagen vast gezeten. We zouden richting Girolata gaan, maar aan de wind met 5 beaufort en de grote golven die nog nadeinden van de storm lukte dit niet echt. Dus maar rechtsomkeer en met 5 beaufort in de rug zijn we dus terug naar St-Florent gevaren en daar nog een dag extra gebleven. Nog wat strandpret met de kindjes en dan op dag 12 terug naar Maccinagio waar we ook nog een dag hadden en rustig konden inpakken en uitchecken. Dit was dus onze trip kort samengevat. Corsica is echt een aanrader, de natuur is er prachtig.
Jean-Pierre M.
Beste
Ondertussen zijn wij een week terug uit kroatie (split) en genieten nog na van de reis. Alles verliep uitzonderlijk goed, zeer goede organisatie in split. Zeer vriendelijk en korrekt bij inchekken en overlopen van inventaris en schade.
Prachtige boot. Nava boats is zeker aan te bevelen, alsook start vanuit split, mogelijkheid om split te bezoeken en niet zoals in sukosan in "the pampas"
Ook dank voor jullie perfekte begeleiding
Philippe en Danielle D.
Carlo,
De flotille vaarvakantie die je voor me boekte in Kroatie van 14 t/m 21 juli van dit jaar was een succes. Dank voor je flexibiliteit om, ondanks de late kennisgeving, tegemoet te komen aan mijn gewijzigde vakantieplannen.
Een paar commentaren;
1) ASTA, de verhuurder van de boot, is excellent en zeer professioneel.
De ontvangst en check-in verliep vlot, zonder wachten. De papieren lagen klaar, de boot was klaar, het personeel direkt beschikbaar en zeer behulpzaam.
Het materiaal was in zeer goede conditie, en volledig.
De check-out aan het eind verliep ook zeer snel en grondig.
De afrekening en afwikkeling van de waarborg verliep vlot, zonder verrassingen.
2) De samenstelling van de flotille was geslaagd. Ik weet niet of dit toeval of een bewuste keuze was. Ze bestond uit 8 boten, met Nederlandse/Vlaamse bezetting, hoofdzakelijk families en vriendengroepen met aansluitende interesse voor dagbestemmingen, en vaarervaring. De flotilleleidster (Ineke Reede) was zeer enthoesiast, ervaren, correct, en bood een uitstekende keus aan aanlegplaatsen tijdens de dag en voor de nacht. Bij het laatste trof ze een goed compromis tussen het vermijden van de drukte van de grote marinas, en gezelige dorpshaventjes met de nodige basisvoorzieningen (water, stroom, markten en restaurants).
Een punt voor verbetering is de bereikbaarheid van het moederschip. Via de afgesproken VHF band was dit vaak niet te bereiken, kennelijk tengevolge van een technisch defekt. Dit lijkt mij iets waar de flotilleleiding geen genoegen mee kan kan nemen omdat bereikbaarheid essentieel is in geval van probleemsituaties en een belangrijk deel van de „toegevoegde waarde“ van een flotille.
Gelukkig hoefde dit niet op de proef gesteld te worden.
Met vriendelijke groet,    Jan M.
Hallo beste Discovery,
u hoopte te vernemen hoe de reis verlopen is?
De stifado en de shrimps saganaki waren voortreffelijk, maar dat zal u waarschijnlijk worst of souvlaki wezen...
Tja, de windpatronen veranderen in de wereld. twee en een halve week van de drie Meltemi, wind genoeg dus om lekker te zeilen, twee en een halve week tussen de 20 en de 32 knopen. een niet nader omschreven bemanningslid heeft heel de Adriatische zee bijeengegild...
maar zal ik het houden bij een paar dingen die u wél kunnen interesseren?
- de boot lag op ons te wachten, speciaal via delivery overgezeild vanuit Gouvia op Korfu, en wij zijn de eerste week .... juist, naar Korfu gevaren...
- wij zijn een morgen wakker geworden met een draaiende waterpomp. het arme ding kon geen water meer vinden, want 200 liter van de tank stonden in de bilges te klotsen. we zijn niet gezonken, want er kon maar 200 liter in die tank, en we hadden er maar één
- Vernicos heeft geen eigen kantoor in Lefkas. Ook weinig boten. De agent, waar wij terecht kwamen, werkt voor verschillende charterbedrijven. Het team bestaat uit een lokale Ingrid of Patricia, de agent zelf en een donkere Pakistaan, die de boten nakijkt en oplapt.
- de boot was, zoals ook vorige keren bij Vernicos, ietwat ondertuigd. Vol tuig met 20 knopen wind was erg acceptabel
- van de drie bootjes, die wij via Vernicos huurden, was deze de eerste, die geen eigenaarsboot was en dus veel soberder uitgerust
- de dinghy was nét groot genoeg voor vier kleuters. Ikzelf benader het gewicht het dichtst, maar de combinatie van mezelf en het hekanker inclusief ketting, veel wind en dus golfjes, zelfs in de baai, maakte het ingrijpen met hoosvat een dwingend gegeven.
- een puts was er ook al niet, wij dus eentje gekocht, maar die was wel erg groot - er was maar één maat - , kon niet in de bakskist, enige juiste conclusie, een grotere boot huren
- ik neem aan, dat alleen die laatste vier woorden u eigenlijk interesseren, ik doe opnieuw een poging om mij te concentreren
- u hebt al lang begrepen, dat het allemaal om details gaat, want wij zijn tevreden, het was allemaal in orde, mede omdat wij maar met twee, en daarna met z'n vieren aan boord waren. Met meer volk wordt zo'n bootje voor een langere periode wel écht te klein.
- u kan uw cliënten wel vertellen, dat zij in juli en augustus rekening moeten houden met grote drukte in de baaien van de binnenzee van Lefkas. Richting Korfu, op het vasteland en in het zuiden, richting Zakintos wordt dat heel wat winder, maar in de toppers als Fiskardo, Sivota, Spartohori, Kastos en Kalamos is het drummen. Holiday Sailing heeft bv 150 bootjes in het gebied in de aanbieding, waarvan wij er in Sivota alleen al op een bepaald moment 46 telden. de "locals" lagen met platgedrukte fenders tussen al dat Brits geweld ongelukkig te wezen over losgetrokken moorings en andere fraaie resultaten van mislukte havenmanoeuvers...
- er is een gat in de markt: cursus havenmanoeuvres in overbevolkte baaien en havens. de flotielje-leaders werken zich krom om blunders van vooral met Hollandse en Union Jack bevlagde bootjes naar of van de kant te helpen en dan moet in augustus de Italiaanse driekleur nog arriveren... ik mag er niet aan denken
- het strafste is, dat wij ondanks het feit dat onze bimini groter was dan de kuip, toch héél bruin zijn geworden, zonder er ook maar iets voor hoeven te doen, bedankt voor de goede zorgen
Zorba de Griek
Beste Carlo,
Zoals beloofd een kort verslagje over onze Kroatische reiservaring, met OC 473, “Stella” (hoe toepasselijk)
Vertrokken met twee goedbevriende koppels, samen vijf kinderen, waarvan de oudste (Grote Charlotte) 13 is en de jongste (kleine Charlotte) 4 is, en aangekomen met twee nog beter bevriende koppels en vijf kinderen die geen minuut ruzie hebben gemaakt !
Aangekomen op de marina, onmiddellijk heel vriendelijk ontvangen door Foka Charter. Dit bedrijf is echt top!
Jammer genoeg was de OC 473 iets te laat binnen en was Foka genoodzaakt geweest elders een jacht te gaan huren zodat wij niet van de Foka Standard konden genieten (Foka Standard =perfect onderhouden jacht en alles 10 x gecontroleerd). Check-in verliep uitzonderlijk vlot, zodat dit de late aankomst compenseerde.
Gezien we met vijf kinderen waren hebben we geen extreme tocht gemaakt, maar zijn we via Rogoznica (Frapa Marina), Drevenik (anker) en Solta tot in Brac (Milna Marina) gezeild, en terug gekomen. Als afsluiter hebben we Skradin bezocht (watervallen Krka) en met uitzonderlijk leuke wind nog een half dagje buiten geweest en in schoonheid afgesloten. Totaal toch een kleine 100 mijl gezeild op 6 dagen.
De OC 473 zeilde goed (hebben met gemak 10 knopen gehaald bij 16 knopen halve wind), maar was zoals gezegd wat versleten. (mainsheet en outhaul van de main zijn dringend aan vervanging toe, GPS vond pas zijn fix, na herhaalde tikken op de antenne (procedure om het uur te herhalen), CD speler hebben we zelf moeten repareren…).
We hebben een prachtig en gevarieerd verlof achter de rug, en de kleine ongemakken van de boot nemen we er zonder morren bij.
Voor herhaling vatbaar ! Dank je voor de prima organisatie,
Mark
PS. De weerberichten in Kroatië zijn hoegenaamd niet te vertrouwen, de wind kwam altijd van de tegenovergestelde richting dan die voorspeld werd, en de storm die we over ons gekregen hebben was niet aangekondigd…
Beste Carlo,
We zijn zojuist teruggekeerd van onze zeilreis. Het was fantastisch! We kregen dus de nieuwe Dufour 455 van Breeze Yachting. Grandioos jacht! Ook de jachthaven Vibo Valente Marina en de behandeling door Breeze Yachting was uitstekend. De reis via de luchthaven Lamezia Terme is ook erg goed en het minibusje voor de transfer stond klaar.
De aolische eilanden zijn een erg interessant zeilgebied en we hadden erg mooi weer. Volgend jaar melden we ons weer. Bedankt!
Bob J.
Hr. Peetroons en anderen,
Ik ben zojuist teruggekeerd van een week zeilen rondom de (noord) Sporaden. Ik wilde jullie even berichten dat alles prima is verlopen. Prima boot (10 jr. oude Sun Odyssey 45.1 in prima conditie). Prima verhuurder (Padomar vanuit Skiathos). Het gebied is echt iets voor de zeiler die nog wat wil ontdekken. Het is een zeer rustig gebied met ontelbare mogelijkheden om te ankeren nabij stranden, in baaien, kleine fjorden etc. Verwacht niet dat in de aanwezige havens alle luxe ter beschikbaar is. Water is te krijgen doch je moet weten waar, stroom is een probleem, douches / toiletten worden door diverse restaurantjes annex hotel ter beschikking gesteld. Je kunt zelf de prijs bepalen. De schoonheid echter ligt er voor het oprapen. Alle havens zijn gratis. Alleen een havencontrole door de Griekse kustwacht kost geld: 2,07 euro. Je moet er wel even de tijd voor nemen.
Tot wederdienst bereid en bedankt voor alle service, met vr.gr. Jan P.
Beste,
Net terug van een geslaagde zeiltrip in Kroatie en de volgende al aan't plannen. De reis was fantastisch. Het Jetto team was heel attent. De Bavaria 34 die we gehuurd hadden was niet meer beschikbaar en we kregen een 2004 Bavaria 36 in de plaats.
Enige opmerking ivm de boot:
- Lekkende Dinghy
- Serieus zatte autopilot, kon echt geen koers houden. Denk dat de ST4000 te licht was voor deze boot. Je hoorde die riem echt knarsen
- Eén maal een panne gehad met de ankerwinch maar werd door Jetto dezelfde dag verholpen.
Eerste week geen zuchtje wind (Allez, 1 à 2) te vinden maar naar het einde van week twee toen de hoge druk kern boven de adriatische zee verschoof wakkerde de wind aan (3,4,5) met op de laatste dag, het begin van de Bora wat in de namiddag enkele uren heel sportief zeilen gaf, dus toch nog een mooie afsluiter daar. MVG, Jurgen C.
Beste Carlo,
Wij zijn van gisteren terug uit Croatië. We hebben een fantastische week gehad met Sunsailvanuit Kremik (Split). Boot was prachtig, heel wat basiszaken die we vorig jaar bij Vernicos allemaal zelf moesten bijhebben waren hier standaard aanwezig.
De flottielje leiding was ook onvergelijkbaar tegenover die van Vernicos. Per flottielje was er een begeleiding van een hostess, een engineer en een schipper.
Dagelijks goede briefings, dagelijks mooie locaties en mooie haventjes, leuke bijkomende activiteiten (ook voor de kinderen) allemaal perfect ingepland. Op de laatste dag een regatta gehad waar we 2de eindigden.
Kortom een prachtige zeilweek gehad. We kunnen al uitkijken naar een bestemming voor volgende jaar, als 't van ons afhangt terug met Sunsail!
Groeten,    Gie H.
Carlo,
We zijn zojuist teruggekeerd van een flotilla die wij met bemiddeling van Discovery Zeilvakanties boekten bij Yildiz/Active Sailing vertrekkende vanuit Murter. Bij wijze van feed-back wil ik graag even laten weten dat de organisatie zeer professioneel was en in belangrijke mate bijdroeg tot een geslaagde vakantie. Kortom, een aanrader.
In het bijzonder:
1) Het materiaal was volledig, modern en in goede staat.
2) De check-in (documenten en overname van de boot) verliep snel en soepel, aanzienlijk beter dan bij vorige gelegenheden. De organisatie was kennelijk goed voorbereid, en met een "can-do" attitude en "close follow-up".
3) De check-out verliep snel en op basis van vertrouwen.
4) De flotillebegeleiding was goed, met veel nuttige aanwijzingen (routes, eetgelegenheden, aanlegplaatsen,...), anticipatie op weer- and reviersitiaties, uitgebreide kennis van zaken, en voldoende souplesse voor individuele vrijheid.
5) De afrekening verliep vlot, zonder verrassingen.
Met hartelijke groet, Jan M.
Kroatië
Hoi Carlo ! Wou je even melden dat alles fantastisch verlopen is. Meridijan is een zeer professionele company. Heb zelden zo'n goeie en verzorgde en complete boot gehad. Ook check in verliep vlot evenals de check out. Je merkt dat ze zelf ook vertrouwen hebben, da's altijd meegenomen!
Croatia is werkelijk de bestemming om met kinderen te gaan en een vrouw die snel zeeziek wordt. Het is er altijd 'plat' ;-))
CU, Kris
Beste Carlo,
Onze charter bij Euromarine tussen 3 en 10 juni was zeer geslaagd. De Jeanneau Sun Odyssey 40.3 was pas 1 maand oud en voorzien van vele accessoires.
Kroatië was als land ook een toffe ervaring. Ik heb nog 2 vragen voor jou :
1. Wij zouden graag met een 4-tal zeilvrienden een bootje willen huren vanuit Kalamaki (Athene) in de periode tussen zaterdag, 2 september en vrijdag,15 september 2006. Heeft u een geschikte aanbieding (het mag een Bavaria 38 zijn) voor ons? Met zomerse groeten, Erik V.
Goedenmiddag Carlo,
Even een terugkoppeling van onze zeiltocht in Griekenland van 10 -24 juni met een Bavaria 38 vanuit Lefkas via Kiriacoulis.
De opvang door Kiriacoulis was zeer relaxed. Hoewel we dat niet geplanned hadden, konden we zelfs direct na aankomst en route gaan.
Er waren geen "hick-ups"wat betreft regelingen en betalingen. Kiriacoulis was volledig door u geinformeerd.
Het jacht (een Bavaria 38) was in goede conditie v.w.b. het zeilplan en overigens in redelijke conditie. De briefing en debriefing gingen vlotjes, maar de puntjes op de i haalt niet bij de afhandeling van Yildiz in Turkije. Maar dat is iets dat ik in Griekenland natuurlijk nooit durf te zeggen.
De status en uitrusting van het jacht was niet 100%. Indien u deails wilt weten hoor ik dat wel van u. De tekortkomingen werden gedeeltelijk ter plaatse opgelost. Het heeft overigens onze zeiltocht niet gehinderd.
Het zeilweer ter plaatse kan worden bestempeld als "licht weer". Wij hadden graag meer wind gehad, maar dat zit er in dat gebied niet in in deze tijd van het jaar. Ideaal voor beginnende zeilers, hetgeen ook tot uitdrukking kwam door het grote aantal flottielje zeilers. (waardoor de haventjes vaak overvol waren)
Hoop dat het verder goed gaat met Discovery en ik hoor nog wel van u,   Jan B.