NLFR
Verhuur - flottieltje zeilen - meezeilen

weetjes

Wat gebeurt er als ik met de vlucht laat in de avond aankom? Wij raden aan dat u een transfer laat regelen door het verhuurbedrijf dat u ter plaatse brengt. Laat ons zeker tijdig weten wat uw aankomsttijd zal zijn. Wij zorgen er dan voor dat u aan boord kunt overnachten. De check-in en de controle van de inventarislijst gebeurt de ochtend nadien.
Waarvoor dient de waarborg? Ingeval van schade wordt een zeker bedrag niet vergoedt door de verzekeringsmaatschappij. Dit bedrag moet de huurder dekken door middel van de waarborg. Het bedrag van de waarborg wordt duidelijk op voorhand meegedeeld. Wanneer de huurder zonder schade of kosten terugkomt wordt de waarborg integraal terugbezorgd. Meestal is dit onmiddellijk na de huurperiode, in sommige gevallen (bv Franse verhuurbedrijven) binnen een periode van twee weken na de huurperiode. Normale slijtage wordt niet in rekening gebracht van de huurder.
Heb ik een professionele schipper nodig? Indien u niet over de nodige bareboat zeilervaring beschikt: ja. U kunt een professionele schipper inhuren voor de duur van de hele reis of voor slechts een gedeelte ervan. De prijs hangt af van het verhuurbedrijf, maar hangt verder niet af van de lengte van het jacht of het aantal deelnemers aan boord. Hoewel niet alle schippers ook instructeur zijn, kunt u toch van hen wat opleiding krijgen. Wenst u een gediplomeerde instructeur, dan zorgen we ervoor.
Welke vergunningen moet ik bezitten?
Om een jacht te kunnen huren wordt in de meeste landen een vaarvergunning gevraagd. Indien in uw land van herkomst geen vaarvergunnigen verplicht zijn, dan mag dat een verklaring of brevet zijn, uitgereikt door een club of vaarschool. Wij raden aan een ICC te behalen. Indien nodig kan Altaïr voor zulke documenten zorgen.
Op welke dagen van de week kan de zeilvakantie aanvangen? De meeste charters beginnen op zaterdag en duurt een veelvoud van een week. Tijdens de drukke vakantieperioden wordt hier bijna nooit van afgeweken. Wenst u toch een afwijkende huurperiode? Contacteer ons tijdig.
Betekent een huurperiode van een week ook zeven dagen zeilen?

 

Neen, het aantal zeildagen is meestal één dag minder dan de huurperiode. Een week bestaat dus uit zes zeildagen, twee weken bestaat uit dertien zeildagen. De verschillende verhuurbedrijven hanteren ook dikwijls andere inschepings- en ontschepingstijdstippen. Tussen terugkomst van een charter en het vertrek van een volgende heeft elk verhuurbedrijf tijd nodig voor onderhoud en herstellingen.
Zijn er verborgen kosten? Neen. Behalve het huurgeld en eventuele extra's zijn er geen verborgen kosten. Alle jachten zijn verzekerd en bezitten een toestemming voor charter. Alleen onderweg dient u het verbruik van het jacht (diesel, water, gas, havengelden) te betalen. Sommige verhuurbedrijven, vooral in Frankrijk, vragen een forfait voor het gebruik van de motor. Wij raden U aan voor vertrek een annuleringsverzekering te nemen om uw betaalde voorschotten te beschermen. Denk er ook aan dat u de verplichte waarborgsom vertrek moet regelen.
Kan ik de waarborg afkopen? Sommige verhuurbedrijven bieden de mogelijkheid de waarborgsom af te kopen. U betaalt een op voorhand bepaald bedrag en hoeft dan een verminderde (restborg) of geen waarborgsom meer te geven voor vertrek. In het geval van schade hoeft u dan niets meer te betalen. In het geval de verhuurder niet de mogelijk geeft om de waarborgsom af te kopen, kunt u bij een verzekeringsmaatschappij de borg verzekeren. U geeft dan wel ter plaatse aan de verhuurder de nodige waarborg. Ingeval van schade worden de kosten van de borgsom afgetrokken. De verzekeringsmaatschappij betaalt u de kosten terug.
Wat moet ik meebrengen aan boord? Alleen persoonlijke bezittingen. Alle jachten zijn volledig uitgerust. In het geval van twijfel, raadpleeg de inventarislijst van het schip dat u voor vertrek wordt toegestuurd. Let wel op voor het beddengoed en eventueel handdoeken. Dit verschilt van verhuurder tot verhuurder.
Wat moet ik doen in het geval van een kleine schade? In ieder geval moet u elke gebeurtenis noteren in het logboek en eventueel in een scheepsverklaring. Contacteer steeds de verhuurder. U ontvangt trouwens voor vertrek van Altaïr Yacht Charter bij uw reisbescheiden de contactmogelijkheden. Vraag de verhuurder naar instructies: de herstelling laten uitvoeren of niet. Vraag tevens aan de verhuurder naar een richtprijs indien u de herstelling onderweg door een derde laat uitvoeren. Dit om discussies te vermijden.
Wat moet ik doen in het geval van een ernstige schade? Doe wat hierboven beschreven staat. Laat tevens rapport opmaken door een officiële instantie. In geval van nood kunt u steeds Altaïr Yacht Charter contacteren. Wij trachten van onze kant samen met de verhuurder een oplossing te zoeken.
Hoe snel kunnen wij na inschepen vertrekken? Veel huurders willen te snel vertrekken. Neem rustig uw tijd het jacht grondig te controleren: zowel de inventarislijst als de toestand van het jacht. Is er een tekort, dan kan dat nog aangevuld of hersteld worden. De huurder is steeds verantwoordelijk voor de overname van het jacht bij inscheping. De verhuurder zal u bij de check-in bijstaan en met u een rondleiding doorheen het schip maken. Een voordeel is dat u weet waar alles ligt en hoe het werkt.
Hoe verloopt de ontscheping? Ook nu wensen veel huurders te snel naar huis. Het is nu de verhuurder die ruim de tijd mag nemen om het jacht te inspecteren. Hoe eerlijker en duidelijker u aan de verhuurder de staat van het schip meedeelt, hoe sneller u van de check-out af bent. Maak ook duidelijke afspraken over de eindschoonmaak. Sommige bedrijven vragen steeds een forfaitair bedrag, andere vragen niets indien u het jacht schoon achterlaat. Kom ook steeds tijdig met het schip in de haven terug. De huurder is verantwoordelijk voor een te late terugkeer, niet het weer of wat dan ook. De check-out maakt deel uit van de huurperiode.